Schiermonnikoog

17 februari 2012 - Schiermonnikoog, Nederland

13 februari

We hebben een midweekje geboekt op Schiermonnikoog en vertrekken om 9.15 uur richting Lauwersoog want vandaar vertrekt de boot naar het eiland. Bij het Monument op de Afsluitdijk stoppen we even, het IJselmeer is bevroren en dat is een prachtig gezicht. We hebben ook nog even aan de zeekant gekeken en daar dreven de ijsschotsen voorbij.. dat belooft wat voor straks! We waren nog voor half twaalf bij de parkeerplaats van Lauwersoog en waren te vroeg voor de boot naar de overkant want die gaat pas over een uur. We besluiten om koffie te drinken met appelgebak in het restaurant want het is tenslotte vakantie,vakantie, vakantie...:) Om half 1 vertrekt de boot en de Waddenzee is begeven met ijsschotsen dus vaart er een kleine sleper, nu even ijsbreker voor uit,  het is een indrukwekkend gezicht.
Op gegeven moment zie ik een zwarte flap of vleugel en dacht heel even dat het een vogel was maar tegelijkertijd wist ik dat kraaien zich niet op ijs en al helemaal niet op de Waddenzee begeven en terwijl ik dat denk zie ik een koppie van een zeehond boven de golven en tussen de schotsen, het lijkt Frozen Planet wel!! haha geweldig! Na vijf en veertig minuten varen komen we aan op Schiermonnikoog en lopen naar de bus die ons naar het gehuurde huisje zal brengen. Nog voor twee uur lopen we het tuinhekje door naar de voordeur, degene die het huisje schoon houdt was er nog en liet ons binnen, onze mond viel open van verbazing..wat een geweldig huis! Ik had het via internet gevonden en gereserveerd maar vaak ziet het er op de plaatjes mooier uit dan het in werkelijkheid is maar dit overstijgt alle verwachtingen. Het huisje heet "Samar" en is een typisch eilanderhuis en is zo sfeervol en compleet ingericht dat het bijna als thuiskomen voelt, we gaan hier zeker genieten. We ruimen onze tassen op en gaan de supermarkt opzoeken voor een paar dagelijkse dingetjes, ook hebben we al gezien waar we vanavond gaan eten. Alles in de koelkast en hup naar het strand want een bevroren zee zie je niet zo heel vaak en dat moeten we even op de gevoelige plaat vastleggen. Tegen de tijd dat het begint te schemeren lopen we weer huiswaarts, we knappen ons op en op nog geen 100 meter is ons eerste restaurant dat we deze week aan doen want we hadden al snel het besluit genomen dat we het gasfornuis hooguit voor het koken van een eitje zullen aanraken, héérlijk. We zitten in restaurant Brakzand en Koos besteld een lamsbout en ik laat me de gebakken schol smaken, het is een oud en een niet al te groot restaurant, ik vind vooral het achterste gedeelte erg mooi in Art Deco stijl. Als we weer thuiskomen steken we de haard nog even aan en drinken een wijntje, goh wat lekker!

14 februari

We hebben lekker geslapen en doen lekker lui want daarvoor zijn we hier. Tegen twaalf uur trekken we onze wandelschoenen aan en gaan de Bos en Duin wandelroute doen, daar is het is goed weer voor. Schiermonnikoog is een erg nat eiland want hier staan de berkenbomen in het water wat dan nog wel bevroren is maar ook het wandelpad is erg sompig. Na de wandeling trakteren we onszelf in Hotel van de Werf op een warme chocolademelk, ik met slagroom en Koos neemt er wat lekkers naast. Hotel van de Werf is een begrip op Schiermonnikoog en ziet er oud en muf uit maar heeft wel wat :) Daarna lopen we weer terug naar 'ons' huis want zo voelt het, we raken er maar niet over uitgepraat, ik warm de gluhwein op en die drinken we lekker buiten op in het tuinpaviljoen. Het begint een beetje te regenen maar dat hindert niet, we zitten lekker droog en genieten. Vandaag hebben we een maaltijd besteld bij Vrouwe Jacoba, een soort winkel/bezorgrestaurant. De maaltijdsalade is goed gevuld en Koos heeft de spareribs met frieten en een kleine salade, we trekken er een flesje wijn bij open en steken de kaarsjes aan. Als we klaar zijn met eten settelen we ons voor de open haard en besluiten een filmpje te kijken, het wordt Munich een film over het drama op de Olymische Spelen in Duitsland in 1972.

15 februari

Lui, lui en nog eens lui. Op ons gemak ontbijten we met warme broodjes en een gekookt eitje. De kruimeltjes gooien we naar buiten en al snel komt er een verscheidenheid aan vogels op af, merels, mussen, een heggenmus, een kramsvogels en zelfs een fazant, gelukkig komen de brutale kauwen en meeuwen te laat. Na de koffie gaan we wandelen, we lopen het dorp uit en gaan het strand op, het is een ander soort strand dan we kennen. De duinen zijn lager en na een eerste stuk met zand krijg je een gedeelte met begroeiing en daarna weer zand. Het strand aan het einde van de Badweg is wel weer gewoon strand zoals wij dat kennen van Bergen en Schoorl. De zee is woest want er staat een flinke bries, de ijsschotsen zijn verdwenen. Even later lopen we weer door het bos terug naar het dorp en gaan  via Hotel van de Werf  waar de koffie nog tachtig eurocent kost naar "Samar". Schiermonnikoog bestaat, naast de leuke huisjes, uit fietsverhuur en restaurants en hebben voor vanavond restaurant De Ware Jacob uitgezocht. We smullen van het mosselpannetje! Thuis steken we de haard weer aan, ik vind het geweldig.

16 februari

We genieten met volle teugen van dit heerlijke huis en de rust, we hebben nog 1 volle dag en gaan die rustig besteden. Tegen twaalf uur lopen we een rondje door het dorp en beginnen bij Hotel van de Werf, begint een gewoonte te worden hihi voor een kopje koffie met een likeurtje, kan ons het schelen. Via een broodje en een kop soep bij de Croissanterie lopen we door het dorp, we kopen likeurtjes van het eiland bij de plaatselijke liquor store ;) en bestellen een pizza met een salade voor vanavond bij Vrouwe Jacoba. Thuis steken we opnieuw de haard weer aan en drinken een glas rode wijn, we spreken af dat we morgen op tijd de boot nemen en dan via Dokkum naar huis gaan. Om zeven uur wordt er op de deur geklopt, de maaltijd....Na het eten ruimen we alles op en pakken de tas alvast in want straks gaan we nog even een filmpje kijken.

17 februari

Schiermonnikoog is een klein en knus eiland en onze midweek zit er op, "Samar" is een geweldig mooi huis en telkens voelde het als thuiskomen na een uitwaai moment ;) De tas is ingepakt, we halen de bedden af en ruimen nog wat op. De bus komt om vijf voor tien en de boot vertrekt om half elf. Het is hartstikke mistig en er is geen ijsschots meer te zien. Zoals afgesproken gaan we naar Dokkum en gaan eerst maar even lunchen om daarna het stadje te bekijken. Dokkum is niet zo groot, het oude gedeelte herbergt leuke huisjes en straatjes. We lopen langs het keerpunt van de Elfstedentocht en de bankjes langs het Kleindiep zien er uit als Friese Doorlopers :) Om een uur drie rijden we de auto de garage in en zit het mid-weekje er op. We zijn heerlijk uitgerust en kunnen er voorlopig weer tegen aan. In april gaan we met onze nieuwe caravan, die we voor onze Canada vakantie hebben gekocht uitproberen maar waar we heen gaan? nog geen idee.

1. Agnieta:
    21 februari 2012
    Hoi Christienen Koos

Wist niet eens dat je op vakantie was maar wel heel leuk om zo weer wat van jullie te zien en te lezen.
    Heerlijk weg geweest dus, nou het ziet er goed uit allemaal,ik zou er zin in krijgen (heb altijd wel zin in er tussen uit ha ha ).
    Zo zie je maar weer dat ons eigen landje ook heel veel moois te bieden heeft.
  2. Marit:
    22 februari 2012
    klinkt heerlijk! hebben jullie je huis voor volgend jaar vast geboekt? ;)