Zwartsluis, Giethoorn

15 juni 2021 - Ruinerwold, Nederland

Zwartsluis

10-06-2021

Via Komoot heb ik voor vandaag een fietsroute opgezocht en doen het Zwartsluis-Meester Harm Smeengekade rondje vanaf de camping. Een leuke route langs het Meppelerdiep. Zwartsluis is een dorp en een havenplaats in de gemeente Zwartewaterland. Hier komt het Zwarte Water en het Meppelerdiep samen. We zien een terras aan het water en strijken neer voor een koffie met een Sluuser Bol, heel slecht voor je maar heel lekker 😊 In Zwartsluis is er veel werk in de scheepsbouw, ook was er in het verleden een grote Joodse gemeenschap maar helaas weten we ook door de geschiedenis dat deze mensen gedeporteerd werden en veelal niet meer terug kwamen. In het Synagogestraatje staan nog een paar kleine huisjes die door de Joden bewoond werden en er is een begraafplaats. Verder is het niet groot en om nu direct weer terug te gaan naar de camping wilden we ook niet dus zijn we doorgefietst naar Giethoorn. Giethoorn dat het Klein Venetië van Nederland wordt genoemd is eigenlijk ontstaan door veenwinning waardoor de grachtjes ontstonden. Vroeger werden die grachtjes door de ondernemers van het dorp gebruikt om hun waar te verkopen nu zijn het de toeristen die zich een weg banen in hun fluisterbootjes. Het is er op dit moment lekker rustig dankzij Corona want er zijn nauwelijks toeristen. Via de Wieden komen we terug in Meppel en trakteren onszelf op een heerlijke Radler op een terras. Op de camping is de imker bezig met de korven en kan het op een afstandje gade slaan. De dag sluiten we af met een barbecue en morgen even lekker niks.

DSC06273

12-06-2021

Ik werd gebeld door mijn broer die in Drenthe woont of we het gezellig zouden vinden om te komen barbecueën want mijn nicht met haar dochter waren er ook. Barbecueën en moesten ook maar onze zwemspullen meenemen. Laat het nou nét effe minder weer zijn dus ik heb niet gezwommen maar Koos zag het wel zitten. De barbecue was weer goed verzorgd en hebben heerlijk zitten kletsen en veel gelachen. ‘s Avonds werd er een spelletje keezen gespeeld waardoor we na twaalven weer wegreden naar de caravan na een hele gezellige dag.

1. Elise:
    16 juni 2021
    Weer erge mooie foto's! Leuk om die imker zo bezig te zien!
    Giethoorn staat ook op ons lijstje om eens naartoe te gaan. Bootje huren en Giethoorn verkennen!
    Wat gezellig dat jullie lekker konden gaan bbq'en bij je broer, lekker genieten met elkaar!
  2. Christiene:
    16 juni 2021
    Zeker een keer doen, nu is het nog vrij rustig in Giethoorn maar zal in de vakantie wel drukker zijn. Wij hebben er alleen gefietst over de bruggetjes dat kon nu nog omdat het niet druk was. Als we een bootje huren gaan we de Weerribben in, meer ruimte en mooi natuur gebied.
  3. Claudette:
    16 juni 2021
    Het voelt bijna weer als thuiskomen daar in Ruinerwold. Pracht omgeving en weer mooie plaatjes. Nog veel plezier.
  4. Christiene:
    16 juni 2021
    Dank je wel Claudette, het is iid héérlijk
  5. Brrrt:
    18 juni 2021
    (met de oudjes van de eetclub.) he he he he wat is dat?
  6. Christiene:
    18 juni 2021