Roquefort en kopje onder

29 augustus 2014 - Rivière-sur-Tarn, Frankrijk

Dinsdag 26-08-2014

De auto is nog niet klaar dus rustig aan. Na de koffie trekken we onze wandelschoenen aan en gaan richting Chateau de Peyerlade maar halverwege slaan we rechtsaf. Via de wijngaarden komen we op de wandelroute naar Piedestal, een kapelletje op de top van de berg. Het is steil, smal en vol losse stenen dus uitkijken. Na drie kwartier klimmen komen we op een beter begaanbaar bospad. In de verte zien we het kapelletje wat niet zoveel voorstelt en zijn op gelijke hoogte als waar de gieren hun nesten hebben, jammer genoeg geen gier zien zitten maar er vloog er wel 1 over en groot zijn ze zeker! Boven hebben we even gezeten en van het uitzicht genoten voor we weer een steil pad naar beneden moesten, je zou zeggen ..de zwarte piste is er niets bij :) Al met al een wandeling van 4 uur maar het was de moeite waard. Bij de caravan een lekker koud biertje en op ons gemak gedoucht. Koken doen we vandaag niet dat doet de campingbaas, lekker makkelijk. Na het geheel te hebben afgesloten met een espresso en Grand Marnier gaan we weer richting caravan. Een spelletje Keezen tot slot want zo sluiten we inmiddels alle dagen af.

Woensdag 27-08-2014

Waarschijnlijk is de auto vanmiddag klaar. De zon schijnt uitbundig dus de koffie smaakt goed zo aan de oever van de Tarn. Straks willen we via de rivier naar de overkant om daar te gaan wandelen maar de plannen wijzigen als de camping baas komt vertellen dat de auto klaar is. Koos krijgt een lift naar de garage in Rivière sur Tarn en is om half 12 weer terug. Een paar honderd euro lichter maar de auto doet het weer. We nemen nog een kop koffie en rijden naar Roquefort, inderdaad van de kaas. We hebben een rondleiding door de kelders en weten nu hoe de blauwe schimmelkaas wordt gemaakt. De rondleiding is gratis maar aan het eind van de rondleiding kun je verschillende kaasjes proeven en kopen. Geproefd en gekocht :) Het lijkt toch anders te smaken dan de kaasjes die wij in de supermarkt kopen, dit is de echte Roquefort en dat proef je;) Na de kazen terug naar Millau en de brug aanschouwd, echt hoog en imposant. Boodschappen en oesters gekocht want die gaan we zo met een lekker koud wit wijntje opeten. Vanavond weer de bbq aan en een pastasalade. En ik als vogel liefhebber een steenarend gezien in Roquefort! ik blijf het geweldig vinden.

Donderdag 28-08-2014
Een dikke tien vandaag! Niet alleen voor het weer, + 31 maar ook zeker voor onze memorabele kanotochtje over de Tarn. Eerst de caravan weer een beetje aan kant gemaakt want dat hoort er zo af en toe ook bij. Na de koffie zijn we naar Mostuéjouls gereden en een kanoverhuurder gevonden, wat niet zo moeilijk is in deze omgeving. Een ritje naar Les Vignes in een oude rammelende bus en een chauffeur die ook wel eens een douche kan gebruiken zijn we in de Tarn geplonst. Na honderd meter had je een soort trap, net als de trap thuis alleen zonder treden, die moest je af. Peddel in de lucht een beetje naar achteren leunen en gaan….een flinke golf water in de boot dus gelijk door! Daarna heerlijk kabbelend met de stroom mee en af en toe even een rustig plekje opgezocht voor de inwendige mens. Je kan namelijk niet tijdens het varen wat nemen want alles zit goed opgeborgen in de ton achterop je kano. Over het water veel vlinders en libelles in de meest mooie kleuren en omdat het water zo helder is zie je vissen van klein naar groot. Het is een erg mooi gebied met de hoge rotswanden en huizen tegen de rots aangebouwd. Bij La Sabliére wordt het spannend, een fotograaf staat klaar nou dan weet je het wel!  bij de spannendste attrakties van de Efteling wordt je ook altijd op je mooist gekiekt dus zal het hier niet anders zijn. Het is een pittig watervalletje met veel rotsen waar je doorheen moet zien te komen. Ik kom in de kluts bij 2 andere kano’s en kom achterste voren in de waterval terecht. Hachelijke momenten. Ik kan niet meer keren en zie in een oogwenk Koos kopje ondergaan en niet veel later is dat ook mijn lot. Met de peddel in de hand maar een kano die verder kabbelt moet ik alle zeilen bij zetten om hem zwemmend in te halen. Pff effe bijkomen en als we elkaar zien schieten we in de lach. We klimmen weer in de kano’s en gaan weer verder. Nat pak, nat fototoestelletje en een pet die nu in de Tarn drijft... Na 11 km en 3 uur verder komen we aan bij het punt waar we de kano weer inleveren. We kleden ons om en voelen nu pas echt hoe warm het is. Op het water is er genoeg verkoeling dus dan merk je dat niet zo. Een half uurtje later zitten we weer bij de caravan. Het fototoestelletje, mijn oude canon is waarschijnlijk ter zielen maar gelukkig hebben we de foto’s nog;) Leuk nieuwtje uit Nederland....het wordt een kleinzoon! :)

Vrijdag 29-08-2014

We worden wakker met getik op de caravan. Niet koud maar wel een hoop nattigheid. Vandaag ruimen we de boel weer op om verder te trekken. Waarschijnlijk gaan we nog iets meer naar het zuiden, richting Montpellier of het wordt de Limosin. We zien wel, we hebben nog ruim 1 week. Als het zonnetje weer doorbreekt ruimen we verder de caravan op zodat ook de luifel droog mee gaat. We zijn op tijd klaar dus gaan weer lekker in de zon met een boek en zo af en toe de ogen dicht. Lekker hoor, niets moet alles mag.

1. Bert:
    31 augustus 2014
    Ging die oude Punto op drie pitten lopen? We zijn weer bij. Wij zitten in de middel off no were. Geen idee. Maar het is heel mooi, kost niets en we hebben internet. Geniet verder en hoop dat jullie auto snel klaar is en weer goed rijdt.
  2. Christiene:
    2 september 2014
    De Punto loopt weer als een trein! Hij ging inderdaad op 3 pitten.