Ornans

14 juni 2019 - Ornans, Frankrijk

Ornans 12 juni 2019

Het heeft de hele nacht geregend. Normaal vind ik dat getik op de caravan niet erg en heeft het wel wat maar nu heb ik er toch onrustig van geslapen. De plek waar we staan is doorweekt en omdat er op de camping gebouwd wordt aan boomhutten/huisjes waren er houten planken die Koos mooi heeft kunnen gebruiken om er een loopplank van te maken om enigszins droog binnen te kunnen komen! En we waren niet de enige, de overburen hadden zelfs een hele vlonder gemaakt. Jaja JOL is er niets bij 😊 In de middag zijn we naar Ornans gefietst, een kort stukje van een paar kilometer. Ornans wordt ook wel Klein Venetië van de France Comté genoemd en ja er loopt 1 rivier doorheen waaraan de huizen op palen staan. Eind van de middag zijn we weer terug op ons moerassig plekje en zitten nog niet koud aan een drankje of Koos meldt dat we gaan verkassen! We ruilen plekje 24 in voor 35. De luifel er weer af en de caravan wordt aangehaakt. Ik leg het glaswerk plat maar hoor tijdens het wegrijden toch het een en ander rammelen, bij inspectie is er niets stuk gelukkig alleen wat op de grond gevallen. Binnen 2 uur zitten we aan een soep met brood en zijn tevreden met de plek. Mocht het gaan regenen dan blijft het in ieder geval wat droger want we staan op het grind. Het was het verkassen waard.

Ornans 13 juni 2019

De Vallei van de Lison route gaan we vandaag doen. Een toer van 51 kilometer en niet met de fiets maar met de auto. Het is mooi weer, een strak blauwe lucht en de temperatuur loopt op naar 28 graden. De route komt uiteindelijk uit bij de bron van de Lison. Ornans is ook de geboortestad van Gustave Courbet, een schilder die dit jaar zijn 100ste geboortejaar viert, tenminste dat doet het dorp. We hadden gisteren in een klein atelier wat werk van de man gezien en op de route die we vandaag doen zien we wat inspiratie van zijn werk terug. Het is een mooie route die door kleine dorpjes voert en glooiende landschappen die regelmatig overgaan in wat meer ruig berggebied. Bij Scey-en-Varais is de eerste stop, ja ja zo is de route bedoeld…hop on hop off. Het is een mooi doorkijkje en Gustave Courbet noemde het Le Miroir de Scey. Een aantal kilometers verderop stoppen we bij het Kasteel Cléron, helaas gesloten voor bezoek want het is alleen in juli en augustus open. Niet heel veel later komen we aan op de plek waar het deze toer om te doen is; Source du Lison. Er is een brede waterval die je van alle kanten kunt zien, we wandelen het pad naar boven op, donker en een smal stukje maar dan kom je achter de waterval. De stroom komt uit de rots en een aantal meters verderop valt hij naar beneden. We lopen verder en komen bij de Creux Billard, een waterval uit een 100 meter hoge rotswand. Niet zo heel spectaculair maar het is een mooi plekje. We wandelen terug en gaan op zoek naar de bron die zich bij de Sarrazine grot bevindt. Ook dit is een indrukwekkende plek en ook dit heeft Gustave Courbet geschilderd. Daarna zijn we naar de Pont du Diable gereden, een smalle brug met het verhaal dat de duivel de brug steeds deed instorten totdat de bouwer zijn ziel verkocht van degene die het eerst over de brug ging. En het was uiteindelijk de pastoor die de duivel verdreef naar het einde van de canyon. Het zijn legendes. De brug is 30 meter hoog en er is een kop van de duivel op te zien. Het was een leuke toer en het was nog lekker zitten voor de caravan. We hebben voor het eerst deze vakantie kunnen barbecueën want op de andere campings mocht het niet vanwege de droogte.

1. Maureen:
    15 juni 2019
    En weer genoeg mooie plaatjes voor de werkgroep Flora, Fauna en Macro!!!