Montségur

23 september 2018 - Montségur, Frankrijk

Montségur  23 september ‘18

Chateau du Montségur is een van de laatste bolwerken van de Katharen. Katharen vormden zich in de 13de eeuw en werden gezien als een sekte die zich verzette tegen de corruptie binnen de kerk, ze zwoeren het goede van de wereld te dienen wat betekende; geweldloosheid, vegetarisme en kuisheid. De Katharen bouwden hun burchten op ontoegankelijke rotsen. Door de kerk werden zij gezien als ketters en moesten bestreden worden. Kruisvaarders werd land beloofd van de ketters door ze uit te roeien op de meest gruwelijke manier en kregen voor hun daden vergiffenis van de Paus. In 1244 stierven 205 Katharen bij de verdediging van Montségur, zij werden maandenlang belegerd door 10.000 man en werden uiteindelijk levend verbrand. Tot zo ver een stukje geschiedenis. Een pad van 700 meter in lengte over een hoogte van 170 meter leidde ons tot de burcht, een hele klim in deze temperatuur, het was 28 graden. Het uitzicht was prachtig. Een gids vertelde over de geschiedenis, helaas alleen in het frans zodat het bij flarden woorden bleef die we wisten op te vangen maar niet goed wisten te plaatsen. De wandeling naar beneden was nog moeilijker dan diegene naar boven. De stenen waren erg glad zodat een slippartij op de loer lag maar we kwamen weer heelhuids beneden gelukkig. We zijn nog even naar het dorp gereden maar de temperatuur was zo lekker dat we weer op tijd terug waren op de camping. Lekker het zwembad opgezocht en verder relaxen.