Maligne Canyon

26 september 2011 - Jasper, Canada

Vandaag begon de dag met een blauwe lucht dus hadden zin in de wandeling door de Maligne Canyon vlakbij Jasper. Naarmate de dag vorderde nam de bewolking toe maar de temperatuur was goed dus met veel plezier de wandeling gemaakt. Het is een wandeling van brug naar brug en in totaal zijn het 6 bruggen. De bedoeling is dat je start bij brug nr 6 en dan wandelt naar brug nr 1 waar een restaurantje is en dan daar vandaan weer terug wandelt naar brug nummer 6 of andersom, dan start je bij brug 6 en wandelt terug naar brug 1. Onderweg zagen we een coyote, we zagen hem de eerste keer bij een parkeerplaats en later aan de kant van de weg. Het blijft bijzonder om dat allemaal hier te zien rond lopen. We zijn bij brug 5 begonnen want het was akelig stil bij brug nummer 6 en schijters als we zijn ;) .... dus dan wandel je druk pratende, zingende en met stenen op elkaar klikkend om het eventuele wild van je af te houden :) Dat is wel erg wennen hoor, je bent toch wat meer op je hoede dan wanneer je een 'gewone' wandeling maakt, misschien maken wij ons ook gewoon veel te druk en hoef je helemaal niet zo bang te zijn. De rivier in de Canyon veranderde van een ietwat rustig kabbelende rivier tot een heuse waterval met onderweg steeds aanzwellende waterpartijen.

brug nr 5

Het is een mooie wandeling want je komt regelmatig dicht bij de rivier. Uit de rotsen sijpelt water wat afkomstig is uit het hoger gelegen Medicin Lake, een meer dat in de herfst leeg loopt door ondergrondse riviertjes om vervolgens in het voorjaar weer vol te lopen door smelt water van de gletsjers, heel bijzonder! Na de wandeling gaan we nog even kijken bij dat bijzondere meer, Medicin Lake. Bij de laatste brug zagen we de waterval en een diepe kloof onder ons, mooi was het zeker. Bij het restaurant hebben we wat gedronken voor we weer terug zouden lopen want we moeten toch weer naar de parkeerplaats bij brug nr 5 voor de camper. Wel besluiten we een andere route te nemen. We waren de parkeerplaats nog niet af of er stond een Elk aan de kant van de weg te grazen, hij stond zo dichtbij dat je hem bij wijze van spreken aan kon raken! Eerder op de dag al een coyote gezien en nu een Elk en dan zo dichtbij....geweldig. Richting Medicin Lake nog wat Mule Deers in de bossen gespot. Ook in Jasper liep een grote Elk langs de kant van de weg te grazen, soms lopen ze gewoon in de stad en geven dan veel overlast, ze kunnen heel gevaarlijk zijn! In de stad nog wat boodschappen gedaan omdat we morgen Alberta verlaten en naar British Columbia gaan richting het Wells Gray Provincial Park. Alberta is wat goedkoper dan British Columbia, BC hanteert een hogere tax namelijk.

1. Claudette en Bert:
    27 september 2011
    Nou lieve vrienden in het Canada, als ik die plaatjes zo zie wil ik ook wel op die manier vakantie houden. Wij zijn inmiddels thuis dus er moet weer gewerkt!! Het was voor ons een heerlijke vakantie. Dit 17 inch is erg comfortabel. Dat je niet overal kan internetten is voor te stellen in zo'n land. Wij hadden in elk dorp of stad wel prijs.
    Geniet lekker verder en tot ooit.......
  2. Lidwien:
    27 september 2011
    Heey Koos en Christiene,

Lees dat jullie je prima vermaken. Een mooie route overigens. Ben benieuwd of jullie idd nog beren tegenkomen ;-P Een reusachtige Grizzly of zo... Flink hard zingen dan maar!

Nog veel vakantieplezier,
    Lidwien en Henk
  3. Carla:
    30 september 2011
    Gelukkig nog niet opgegeten.Hi. Wat een mooi avontuur voor jullie, elke avond keezen???
    Geniet lekker. Het is nog steeds geweldig mooi in ons kikkerlandje, wij hebben ook een Indiansummer! Groetjes van ons!!!!