laatste dag in Baska

21 juni 2012 - Baska, Kroatië

Met deze temperaturen kun je alleen maar aan verkoeling denken en dat doen we dan ook in de Adriatische Zee. Op het strand ruikt het naar zonnebrand en ziet het er vrolijk uit met al die kleurige parasols. Als vanmiddag de zon wat achter de bomen staat ruimen we al wat op en breken de luifel af. Morgen verlaten we Kroatië en rijden we naar Ljubljana in Slovenië, we hebben een camping op het oog in Smlednik op zo'n 20 km van Ljubljana. In Slovenië is het rond de 27 graden en dan is een stad bekijken iets relaxter. We weten nog niet hoelang we er blijven staan want er valt genoeg te doen in de buurt en als ik mij niet vergis is het zondag feest met folklore en lokale producten. Misschien dat we woensdag of donderdag aan de terugreis beginnen. Kroatië is erg mooi, op sommige plekken nog niet zo toeristisch. Helaas zie je de sporen van de oorlog nog door half afgebrande huizen of huizen met kogelgaten. De bevolking is arm en sommigen hebben zelfs hun huis niet eens kunnen afbouwen en wonen in een huis dat alleen uit rode bakstenen bestaat. Ik heb zelfs een keer gezien dat een jong stel met een klein kind op de arm uit de vuilnisbakken op de camping plastic flessen en blikjes verzamelden. Daarentegen geven de kustplaatsen in Istrië en op Krk een wat luxere uitstraling die we kennen van kustplaatsen in Frankrijk en Italië. Het eiland Krk is erg bergachtig, rotsachtig en heeft steile wegen. We zijn in een mooi jaargetijde op vakantie, veel staat in bloei en ziet alles nog redelijk groen hoewel je het met de dag ziet verdorren door de nu al hoge temperaturen. Vanavond lopen we voor de laatste keer naar Baska voor een hapje en een drankje en het belooft een zwoele avond te worden.  Eerst maar even wat drinken dus voor Koos een halve liter bier en voor mij een iets kleinere hoeveelheid, we waren dorstig dus was het snel op. Ik bestel de mosselen in wijn gekookt en Koos ging aan de lam. Het was heerlijk en als afsluiter neemt Koos koffie met een plaatselijke likeur en ik ijs. Nadat we er toch wel redelijk lang hebben gezeten zijn we nog even de pier opgelopen. Er staat een man te vissen maar heeft weinig geluk behalve dan dat hij zichzelf vangt :) zijn vishaakje blijft in zijn t'shirt hangen en omdat hij zich er niet snel genoeg van kan ontdoen knip hij het er maar uit met als resultaat dat hij zijn haakje gewoon weer terug heeft maar wel met een gaatje in zijn t'shirt. Na wat geslenter besluiten we nog een terras te pakken voor een laatste drankje op het eiland Krk....