Hoogeveen, Leek

17 augustus 2021 - Ruinerwold, Nederland

Hoogeveen

17-08-2021

Op de fiets naar station Meppel, ingecheckt en 10 minuten later stappen we uit in Hoogeveen. Uitgecheckt en een stadswandeling gemaakt. Hoogeveen heeft zijn bestaansrecht te danken aan de winning van turf. Roelof van Echten kocht rond 1625 het veengebied rond Zuidwolde: het huidige Hoogeveen. Hij liet een uitgebreidt kanalen stelsel graven voor de ontwatering van veen waarover zij dit ' Bruine Goud' konden vervoeren. We wandelen door een leuke wijk met allemaal houten huizen, het doet Scandinavisch aan maar heet de Oostenrijkse Buurt. Het is een wandeling van zo'n 6 á 7 kilometer en wandelen door verschillende wijken. Sommige typische volkswijken en andere met statige panden. Ook verschillende monumenten zoals de veenarbeiders, het gemeentehuis met carillontoren, de oude Joodse begraafplaats, het moderne waterwerk ' De Cascade  in de winkelstraat en het voormalig klooster. De route gaat zelfs over het kerkhof. In de winkelstraat is het zeker niet druk en schuiven aan op een terrasje. Op ons gemak wandelen we weer terug naar het station en pakken de trein naar Meppel, handig dat vrij vervoer 😉

DSC08815

Leek

18-8-2021

Het gezin van Vincent logeert in een vakantiehuisje in Norg. Vandaag gaan we er een dagje heen, vanaf de camping is dat zo'n 3 kwartier met de auto. De mannen gaan fietsen en ik ga met Marit en de kinderen naar speeltuin park Nienoord in Leek. Koos en ik kennen het vooral van de stoomdagen; miniatuurtreinen en ander vervoer op stoom maar dat is héél lang geleden, in de speeltuin zijn we nooit geweest. Het is er lekker overzichtelijk en voor de leeftijd tot 12 jaar kun je je hier prima vermaken. De helikopter is favoriet maar ook het tractor rijden, met het treintje een stukje rijden, klimmen, glijden en truffels zoeken doen het goed. Bij het truffel zoeken gaat het vooral om het vinden van kleurrijke steentjes. Omdat het deze week Game week is kunnen ze ook een levend Pac-Man of Super Mario spel spelen.  Ik doe samen met de 1 na jongste het Super Mario spel en moeten daarbij over een hindernis baan. Dat valt niet mee, terwijl die andere 2 er over heen vliegen klauteren wij over een springkussen glijbaan, langs de heen en weer skippyballen en het 'kruip door/sluip door'  traject naar de finish maar we hebben het zonder te raken of vallen gedaan. Pac - Man doen de oudste 2 nog en daarna nog 1x in de helikopter. Je fietst de helikopter op hoogte in een rondje en afgepeigerd stap je weer uit. Je trapt je een slag in de rondte 😂 Tijd om weer naar huis te gaan, we zijn er stil van. Papa en mama gaan vanavond uit eten en wij eten met de kinderen pannenkoeken. Het was een gezellige dag.

20210818_105417

1. Agnieta:
    21 augustus 2021
    Lekker genieten met de kleinkinderen,ik denk jullie na zo'n dag ook heerlijk languit in je mandje 😘
  2. Christiene:
    21 augustus 2021
    Ja het is zeker genieten van die 4. Een paar weken geleden kamperen met 3 en dat was geweldig, zij genieten en wij ook! Maar net wat je zegt..bijna gelijk op stok 😂
  3. Brrrt:
    22 augustus 2021
    Weer best vermaakt...... eerst met natuur / cultuur en daarna met de kleinkinderen👍 goed bezig. ✔️
  4. Elise:
    24 augustus 2021
    Wat een actief dagje in die speeltuin voor je! Die kinderen zijn het klimmen en klauteren wel gewend... Mooie foto's ook weer!
  5. Christiene:
    24 augustus 2021
    Was het zeker Elise, ze zeggen dat het je jong houdt 😂