Havelteberg, De Wijk-Staphorst

21 augustus 2021 - Ruinerwold, Nederland

Havelte - Ruinerwold

21-8-2021

We pakken de fiets voor een rondje van zo'n 50 km. Eerst richting Steenwijk en dan Havelteberg. We fietsen natuurpark Holtingerveld in en de heide staat volop in bloei, prachtig. Na de nodige foto en geniet momentjes fietsen we door richting Uffelte waar we op een terras neerstrijken. Een alcoholvrij drankje want het is nog een stukje fietsen en een portie bitterballen is het genieten! In de uitbaterij hebben ze een flinke verzameling koffiemolens,  wist niet dat er zo veel verschillende waren. Even later fietsen we door het Landgoed Rheebruggen en langs landerijen met Lakenvelder koeien weer richting Ruinerwold.  Na een paar boodschappen zitten we even later voldaan aan een biertje bij de barbecue.

DSC08882

De Wijk -  Staphorst

23-08-2021

We fietsen naar De Wijk, hier zo'n 7 km vandaan. Onderweg komen we langs camper en caravan dealers en het is vooral kijken. We weten wat we willen maar wachten nog een paar jaar, de prijzen schieten de pan uit door de grote vraag. Bij De Wijk slaan we boswachterij Staphorst in en fietsen zo door naar Staphorst. Ik had het me iets anders voorgesteld, sporadisch zag je een vooral oudere dame in klederdracht op een opoefiets. De boerderijen hebben een blauwe onderkant, het zal een naam en betekenis hebben en groene luiken. Na een lekker broodje warme worst van de plaatselijke slager fietsen we naar IJhorst. Koos zijn zus met man zijn over uit Israël en zitten bij het gehuurde huisje aan een biertje. Om 8 uur zijn we thuis en maken het ons makkelijk met soep en brood. Morgen komen ze gezellig barbecueën.

DSC08960