Harderwijk en omgeving

23 oktober 2013 - Harderwijk, Nederland

Er een paar dagen tussen uit

Woensdag 23 oktober reden we redelijk op tijd naar hotel Marktzicht in Harderwijk. Lekker een paar dagen weg, heerlijk ontbijten, eten, terrasjes, fietsen en wandelen, even nergens voor hoeven zorgen. We kwamen tegen half 12 bij het hotel aan en hebben na het inchecken een fiets gehuurd voor Koos, ik had mijn fiets mee want op de fietsendrager kon maar 1 fiets vandaar. We zijn gelijk de Veluwe opgefietst want het was hartstikke lekker weer. Het zonnetje scheen en er was weinig wind. Toen we bij de Beek de hei op fietsten leek het een beetje oorlog. Een tank kwam voorbij gesjeesd en in de verte zagen we "onze"  jongens rennend door het bos en hoorde af en toe een geweerschot. Weer terug in Harderwijk eerst maar op het terras van 'de Boterlap' een lekker bockbiertje, het is tenslotte herfst. In de Hortustuin, het restaurant wat bij het hotel hoort hebben we 's avonds heerlijk gegeten.

Donderdag 24 oktober gaan we naar de Zwaluwhoeve, het is mooi weer en wilde eigenlijk de dag omzetten naar de vrijdag want dat zou het wat minder weer zijn maar dat kon niet want het was vol geboekt! Voor we naar de sauna gaan eerst nog even fietsen, we hebben heerlijk gefietst in de bossen bij Speuld en na de lunch de tassen gepakt voor een middagje/avondje ontspanning. Een volle parkeerplaats geeft aan hoe druk het zal zijn..oeps. Ik wist wel dat het een saunafabriek is maar dit had ik niet verwacht. We waren er om drie uur en konden geen sauna in vanwege de drukte, we keken elkaar een beetje vertwijfeld aan of we zouden blijven. Omdat het lekker weer was hebben we buiten een terras opgezocht en heerlijk in de zon gelegen. Om vijf uur een nieuwe poging en er was ruimte in de Panorama sauna. We hebben geprobeerd te relaxen maar dat zat er nog niet in dan maar wat drinken en eten. Om half zeven een nieuwe poging en van af dat moment wel kunnen genieten van alle sauna's, scrubruimte en het kruidenbad want het overgrote deel bezoekers ging huiswaarts. Een ding weten we wel, hier gaan we niet meer heen. Andere mensen hoorden we hetzelfde zeggen.

Vrijdag 25 oktober is het weerbeeld wat grijs maar het is nog steeds droog, we gaan vandaag opnieuw lekker fietsen en zijn nu richting Kootwijk geweest en Kootwijkerzand. Af en toe een spetter maar het mocht geen naam hebben wel begon het verder op de dag meer te waaien maar het was heerlijk. Snuif de boslucht op en geniet van de herfstkleuren. Weer terug in Harderwijk opnieuw een lekker verwarmd terrasje voor de nodige versnaperingen, we hebben zelfs buiten gegeten!

26 oktober is onze laatste dag hier in Harderwijk. Gisteren hebben we de fiets ingeleverd dus een stadswandeling daarvoor in de plaats. Harderwijk is een Hanzestad met zeer veel monumentale panden. De een nog mooier dan de ander en de een groter dan de ander. Het is een leuke wandeling van zo'n 2 uur. We hebben natuurlijk wel de nodige onderbrekingen gehad...koffie, lunch. Tegen tweeën gaan we weer huiswaarts en doen er 2 en een half uur over door ongelukken stonden we regelmatig stil maar Harderwijk is een aanrader!

1. Agnieta:
    30 oktober 2013
    ha beetje laat maar een leuk verslag weer ,zijn ook een keer naar de zwaluwhoeve geweest ,het was toen wel heel rustig maar dan zijn de ruimte's juist weer erg groot ha ha nooit goed of het deugd niet.Maar ook wij zijn liever minder lux en een wat kleinere sauna Hardewijk ziet en leest gezellig