Great Barrier Reef

19 oktober 2016 - Port Douglas, Australië

Vandaag gaan we snorkelen. Het is prachtig weer en we worden opgehaald en weer thuis gebracht, lekker makkelijk.
Om kwart voor tien varen we uit met de Calipso Blue, een catamaran waar we met 40 man opzitten. Het is een eindje varen en in full speed bereiken we na anderhalf uur ons eerste snorkel punt. Vooraf had ik een onderwatercamera geregeld want wilde het natuurlijk wel vastleggen, al dat moois onder water. De camera lag klaar en we kregen een korte uitleg, het is een soort GoPro aan een stok met een lus die je om je pols moet doen want laat je hem vallen dan heb je een probleem. De bemanning kan hem dan wel voor je opduiken maar graag doen ze dat niet natuurlijk, dus de lus goed om de pols! Het SD kaartje, dat is wat je eigenlijk koopt neem je mee naar huis, het is niet echt goedkoop maar altijd nog goedkoper dan een camera zelf aanschaffen. Onderweg krijgen we uitleg over het koraal en de bewoners. En dan komen we op de plek van bestemming aan dus flippers aan, snorkel op en gaan te water. Er worden Noodles uitgedeeld, een lang ding waarmee je makkelijk kunt drijven. Ik begin er aan maar geef hem alweer snel af want hij zit alleen maar in de weg. Wat is het bijzonder zwemmen zo tussen de tropische vissen en koraal in allerlei vormen en kleuren. Je komt ogen te kort. Een Napoleon vis zwemt voorbij, anderhalve meter schijnt hij te zijn, hij kan 2 meter worden. Bij het tweede snorkel punt hebben we een snorkeltour. Er snorkelt iemand van de crew mee die je van alles laat zien en voelen. Een zeekomkommer lijkt zacht maar voelt hard aan, als hij terug gelegd wordt op de bodem kruipt hij weer verder. Ook paddenstoelkoraal, dat lijkt op de onderkant van een paddenstoel is hard en best scherp. Bijzonder allemaal. We hebben bij beide snorkel punten ruim de tijd. Er zijn mensen die het na een paar minuten al voor gezien houden maar wij horen bij diegenen die door de hoorn van de boot horen dat we terug moeten. Jammer, kan er wel uren rondkijken.Van al die indrukken krijg je trek en aan boord is alles goed geregeld, heerlijke lunch en andere lekkernijen. Tijdens het snorkelen geen alcohol maar op de terug weg kun je een wijntje of biertje krijgen. Tegen vijf uur worden we weer bij de camping afgezet. Het was fantastisch, we hebben een smile op onze gezichten van oor tot oor! Naast de foto's hebben we ook gefilmd, er staat een filmpje bij video's. Het is niet zo eenvoudig om te filmen door de deining van de golven beweeg je behoorlijk heen en weer. Ook de kleuren komen niet zo mooi uit als in het echt maar wat een belevenis!

1. Petra S:
    Hoi luitjes,
    Wat geweldig zo'n snorkelervaring en dan al die prachtige kleuren, mooi hoor.
    Groetjes Petra S
  2. Michelle:
    20 oktober 2016
    Ja het zal inderdaad fantastisch geweest zijn, snorkelen boven het prachtige Great Barrier Rif! Fijn dat jullie zo genieten!
  3. Jacqueline Bellis:
    20 oktober 2016
    Wat een belevenis mensen.
  4. Ellen:
    20 oktober 2016
    Klinkt perfect. Met eigen ogen zien, wat je anders alleen op tv ziet. Veel plezier morgen in de Daintree.
  5. Petra de Groot:
    21 oktober 2016
    Lijkt me ook een geweldige ervaring! Bijzondere vakantie hoor!