Gdansk

18 januari 2016 - Gdansk, Polen

Lekker geslapen en een heerlijk ontbijt achter de kiezen, het was moeilijk kiezen hoewel.....makreel en andere vissoorten met olijven op de nuchtere maag? dat slaan we maar even over. Nu nog rustig een kop koffie op de kamer en dan de stad in voor een stadswandeling. Het is bar koud maar strak blauwe lucht, gelukkig staat er geen wind dus voor het gevoel is het dan minder koud. We besluiten om eerst richting het treinstation te lopen om te kijken hoe ver het is en hoe lang we er over zouden lopen dit omdat we morgen met de trein naar Warschau gaan. Daarna lopen we door naar de scheepswerf waar in 1970 de opstand begon door de havenarbeiders. Er hoort ook een museum bij dus zijn het Europejskie Centrum Solidarności ingedoken voor een stukje geschiedenis. Het museum zit in een mooi groot modern gebouw waar ook en bibliotheek is en een klein restaurantje. Het is indrukwekkend hoe de opstand begon en verlopen is, uiteindelijk heeft het er mede voor gezorgd dat de Muur gevallen is. Daarna een klein tussendoortje genomen in een grote overdekte markthal. We lopen naar de oude  stad, Stare Miasto in het pools. Omdat we het wat koud kregen zijn we een café ingedoken aan de Dluga Targ (Langestraat) en hebben een heerlijke warme chocolademelk genomen met, ik zou bijna zeggen uiteraard, wat lekkers. Voor Koos een Rum en voor mij een Tia Maria. Je warmt er lekker van op. Nog 1 keer de Dluga Targ over, het is de belangrijkste straat van de oude stad en dan via de kade weer terug naar het hotel. Straks een hapje buiten de deur en dan de spullen pakken voor de volgende stop. Warschau. We eten om de hoek bij Sempre, een klein Italiaans restaurantje. Voor mij een salade en voor Koos een pizza.