Fort Steele Heritage Site

4 oktober 2011 - Blairmore, Canada

Fort steele -  Blairmore  ( 165 km )

Vanmorgen niet veel haast gemaakt want het Fort Steele Heritage Site gaat pas om half 10 open en omdat we nagenoeg op loopafstand er vandaan staan konden we het rustig aan doen. Vanmorgen regende het een klein beetje toen we het park op liepen, het is een openlucht museum over de eerste kolonisten die vanuit Engeland naar Canada kwamen en het geeft een mooi beeld uit die tijd. Er waren een paar demonstraties zo was de leermakerij, de ijzersmederij, de kopersmid en de kleermakerij open en hebben met de mederwerkers een praatje gemaakt of liever gezegd zij beginnen steevast met de vraag "hi, how are you today?" en dan er achteraan "where you from?" en dan gaat de rest vanzelf. Het valt op dat bijna iedere Canadees die wij spreken min of meer een connectie heeft met Nederland door ouders, grootouders of aangetrouwd. Deze medewerker heette zelf Alan en is getrouwd met Ellen van Nederlandse ouders! gaf nogal wat verwarring thuis zei hij omdat de namen hetzelfde uitgesproken worden :) We hebben een paar uur over het park gelopen en hebben koffie gedronken in Hotel Windsor waar het personeel in klederdracht loopt. Het was best een leuk uitje ondanks de regen. Om 13.30 uur zijn we de camper ingestapt en richting Alberta gereden want nog een paar dagen en dan zit ons camperavontuur er alweer op. In Sparwood zijn we heel even gestopt omdat daar de grootste truck ter wereld staat, deze truck werd gebruikt in de mijnbouw waar Sparwood en omgeving om bekend staat. We rijden door naar Blairmore en zetten de camper neer op Lost Lemon Campground waar net de trein met achter zich 102 wagons langs komt en de machinist heeft al een paar keer aan de hoorn getrokken dus kunnen ons voorbereiden op wellicht een rumoerige nacht.