Fiemel-Nieuw Statenzijl

26 augustus 2021 - Ruinerwold, Nederland

Ruinerwold

24-08-2021

Vanmorgen wat boodschappen gedaan voor de barbecue vanavond met Margriet en Haim.  Alles klaar en na een broodje zijn we naar het meer gefietst hier achter de camping. Het is net zo iets als het Geestmerambacht.  We hebben even lekker gezeten en een kleine waterdip genomen, Koos is er wat vaker in geweest. Om vier uur weer naar huis en gedoucht voor de visite straks. We hebben gezellig zitten barbecueën en gekletst. Zaterdag de 28ste hebben we een klein feestje ivm de verjaardag van Margriet.

Fiemel - Nieuwe Statenzijl

26-08-2021

We zetten koers naar Fiemel en parkeren de auto bij het centrum van het Groninger Landschap. We fietsen door het Hunze en Aa's gebied in Oost Groningen. Even een snelle blik bij de zeehonden kijkwand maar er liggen er maar 3. In het gebied wemelt het van de vogels; grote en kleine zilverreiger, lepelaars, eendensoorten en plevieren. Ook in de lucht vliegt van alles; rouw kwikstaart, valken, piepers en gele kwikstaarten. Het is hier een feestje voor de vogelaar. Ook loopt er vee, pony's en koeien. We hebben wat wind in de rug en opzij dus dat beloofd wat voor de terug weg maar zover zijn we nog niet. Na 15 km komen we aan bij de sluizen van Nieuwe Statenzijl en er staat een koffiebar op wielen. Een lekker bakkie voor we naar de andere kant van de sluis fietsen met Duitsland in zicht want zijn op de grens. De grote attractie hier is de Kiekkaaste, een vogelhut die uit de kust staat en uitkijkt over het Wad. Het is prima weer met mooie afwisselende luchten maar met een straf windje en dat is te merken op de terug weg, 15 km tegenwind! We zoeken de zeehondenkijkwand weer op en nu liggen er al meer. Even verder zien we grote groepen lepelaars en andere vogels. De schapen houden hun voetjes droog door op hoogte te gaan staan want tja..Het is hoogwater en zullen ze moeten wachten op eb. In Termunten zoeken we het visrestaurant De Landman op wat in de weide omtrek bekend staat om zijn kwaliteit en....niets van gelogen, heerlijk was het. We hadden niet gereserveerd maar waren net op tijd want het liep al snel vol. Eerst een amuse van het huis en daarna heb ik de kabeljauw filet genomen en Koos ging aan de scholletjes met garnalen. Ik hou niet zo van graten dus hou het bij filet. Nog een ruim uur auto rijden en dan zijn we weer bij de caravan. Morgen even een dagje niks en zondag huiswaarts voor een paar dagen na een maand vakantie.

DSC09115

1. Bert:
    27 augustus 2021
    Jaaa.. lekker bezig geweest met dat mooie weer. Leuke plaatjes erbij. Is die maand nu al weer om?
  2. Christiene:
    27 augustus 2021
    Ja, Bert time flies 😁
  3. Agnieta:
    31 augustus 2021
    Heerlijk zo met elkaar ,Nederland van zijn mooiste kant prachtig e foto s van de rover in de lucht
    En de schaapjes op het droge
    Mooi blijven genieten