Met de ferrie

2 oktober 2011 - Gray Creek, Canada

Osoyoos – Gray Creek  ( 318 km )

We zijn weer vroeg wakker maar wat wil je ook als je op bejaardenhuis tijden naar bed gaat! Het wordt doorgaans niet later dan 22.00 uur, we hebben het zelfs een keer gepresteerd om al om 21.00 uur het bed in te duiken! Maar goed je zal het nodig hebben zeg ik dan maar ;) Vandaag gaan we richting Nelson. Onderweg komen we door dorpjes die zo in de Western films passen, gaaf hoor. In Rock Creek besluiten we koffie te drinken bij de Rock Creek Trading Post , het is een bijzondere uitbaterij want naast koffie is het een winkeltje een internet café en postkantoor. Er hangt een wereldkaart en zo raken we aan de praat met een man die iets jonger is dan wij, hij verteld dat zijn ouders uit Obdam komen, het is zo grappig al die Hollandse Canadezen. Na ons kopje koffie zijn we doorgereden naar Castlegar. We hebben een soepje gegeten bij het Douchoboren museum in de buurt van Castlegar. Douchoboren zijn Russische emigranten die door hun geloofsovertuiging niet meer welkom waren in Rusland en hun heil hebben gezocht in oa Canada.  Daar leidde zij een boerenbestaan en waren erg op zich zelf binnen de gemeenschap. Onze volgende camping in Nelson bleek niet meer open en hebben daarom alleen de stad bekeken. Het stadje is niet zo groot en heeft veel gerestaureerde gebouwen van rond 1900. Nelson staat verder bekend om de vele hippies die er zouden wonen en inderdaad ze zijn er hoor :) Heel lang konden we niet blijven want moesten nu verderop voor een camping. In Balfour hebben we de ferrie genomen naar Gray Creek want ik wist dat daar nog wel een camping was die open moest zijn. De Ferrie is gratis omdat domweg de weg ophoudt en er geen alternatief is om naar de overkant te komen, het varen duurde zo’n 35 minuten. Je vaart het Kootenay Lake over en biedt natuurlijk weer de nodige mooie plaatjes op voor het fotoalbum. De uitzichten op de bergen was fantastisch. Nadat we waren aangekomen op Cedar Grove Campground , zo tegen vijven had Koos binnen no time het vuur weer gemaakt in de fire pit. Het hout kregen we gratis van de camping beheerder omdat we van Holland kwamen, is dat niet aardig? We waren de enige gasten dus ik denk dat hij blij was dat er nog iemand kwam. Het begon al wat donker te worden dus was het fijn dat het vuurtje op tijd aan was. Net toen ik de aardappeltjes wilde gaan bakken viel de stroom uit, aarde donker in 1 keer. De eigenaar kwam zijn excuus aanbieden en even daarna hadden we weer stroom, het was de laatste tijd weer raak vertelde hij maar wist niet waardoor het kwam (of zou het komen door een betaling achterstand:)) Vandaag de langste reisdag gehad, niet qua kilometers maar door de gesloten camping in Nelson en de tijd die we kwijt waren met wachten en varen.  De camping ligt heerlijk rustig aan een beekje maar je merkt al wel dat het einde seizoen is, het is namelijk niet zo schoon meer maar goed het is en blijft kamperen en dan maken we ons daar niet druk om, toch? Omdat we vandaag verder zijn gekomen dan in eerste instantie gepland hebben we morgen minder te rijden dat is dan wel weer een voordeel. We rijden dan naar Fort Steele, zo'n 190 kilometer verder op.