Côte d'Albatre, Frankrijk 🇨🇵

17 augustus 2014 - Yport, Frankrijk

15-08-2014 Pernes Les Boulogne

Om tien voor zeven vetrokken richting Frankrijk, geen files dus konden we lekker doortuffen. Ter hoogte van Brugge werd de lucht donker en niet kort daarna brak er een heuse hoosbui los. Daarna bij Calais nog een bui. Een kronkelende landweg bracht ons naar onze eerste camping in Pernes les Boulogne, een beetje een vrijgevochten camping met veel oude meuk maar het was schoon genoeg om met een gerust hart te douchen. Het was een oude boerderij met verschillende beesten; paarden, konijnen kippen en een geit en ook een Pipo wagen voor de verhuur.  De eigenaren hadden blijkbaar wat te vieren want aan het spit een varken en een lam, wij hielden het bij een boterhammetje met kaas. Na onze installatie zijn we richting Wimeraux gereden voor de Cap d'Opale; Cap Gris Nez en Cap Gris Blanc zijn hoge kliffen en bij goed weer kun je Engeland zien liggen. Vorig jaar gezien en dit jaar viel er niet veel te bekijken met al die regen, jammer. We hebben de buien niet afgewacht en zijn via landweggetjes in deze glooiende omgeving weer naar de camping terug gereden. Onderweg sprong een hertje uit het maïsveld en stak vlak voor de auto over, altijd leuk. Aan het eind van de dag  klaarde het op en hebben we nog lekker van het zonnetje genoten.

16-08-2014 Yport

We zijn op tijd wakker maar hebben geen haast want we rijden vandaag iets meer dan 200 km. Onze volgende camping ligt hoog op een van de kliffen die Noord-West Frankrijk rijk is en met uitzicht op zee. Het is helder en geen wolkje aan de lucht, heerlijk. Tegen negenen rijden we de camping af. Onderweg betrekt de lucht en valt er een spat regen. Om Yport door te komen en de camping te bereiken gaan we op de TomTom af, misschien niet altijd handig. Rechtsaf een straatje in,steil omhoog en best smal, nu maar hopen dat we geen tegenliggers tegen komen want dan hebben we een probleem, keren of terug zit er niet in. Gelukkig komen we boven en zien we links de weg liggen die we eigenlijk hadden moeten hebben.... duh. We melden ons bij de receptie en zoeken een mooi plekje met uitzicht op zee. De caravan op zijn pootjes en van het zonnetje genieten want het is mooi weer. Tegen het eind van de middag lopen we hetzelfde steile weggetje naar beneden naar het dorp en lopen we over de boulevard om even de zee te zien en ruiken. De hoge kliffen maken indruk want vanaf de grond zien ze er nog indrukwekkender uit. Mooi weer dus wordt er gebarbecued.

17-08-2014

Het regent dus blijven we nog even liggen. Na het ontbijt met verse croissants, bij de bakker gekocht die om 8.00 uur op de camping komt hebben we de caravan wat opgeruimd en op ons gemak koffie gedronken. Toen het zonnetje zich liet zien tussen de buien door, besloten we naar Fécamp te gaan. Een kleine havenplaats en door de harde wind een spectaculaire zee. We hebben een snelle hap genomen en zijn naar de andere kant gereden naar Cap Fagnet, nog meer wind en een een wijds uitzicht. Overal bunkers die getuigen van een zwaar bevochten vrijheid alweer 69 jaar geleden.