Chateaurenard - Rosans

5 juni 2019 - Rosans, Frankrijk

1 Juni 2019 Chateaurenard

We zijn op tijd weer terug op de camping nadat we eerst een Frans ontbijtje hebben genomen op het terras van de plaatselijke bakker in Caromb. We hadden alles opgemaakt in het vakantiehuis zoals dat hoort. Op de camping was ik verbaasd hoe koel het was in de caravan. We pakken de stoelen en Koos zet de elektriciteit er weer op en zet de luifel op terwijl ik binnen de meegenomen tas weer uit ruim en in de kasten leg. Na een broodje gaan we boodschappen doen en laten de dag verder voor wat hij is.

2 juni 2019 Avignon

Na het ontbijt en koffie stappen we op de fiets naar Avignon, we staan een kilometer of 8 van het centrum af. Op Place de l Horloge, een plein met veel restaurants en een draaimolen uit 1900 stallen we de fiets en lopen naar het plein met het Pauselijk paleis. We bezoeken niet het paleis maar de kerk ernaast. Er is een mooie tuin naast de kerk gelegen waar je fraaie uitzichten hebt op de omgeving en zien ook hier de Mont Ventoux. Na de lunch lopen we nog even naar Pont st Bénézet, de brug van het bekende liedje maar zien een lange rij voor de kassa staan dus keren weer om. Een paar jaar terug hebben we de brug al bewandeld dus pakken de fiets en rijden nog even naar een andere brug van waar je uitzicht hebt op de beroemde Pont. Terug op de camping gaan de voetjes omhoog en de luiken dicht ook dat is vakantie en met temperaturen die de dertig aan tikken wil dat wel.

3 juni 2019 St Remy de Provence

St Remy de Provence is zo'n typisch Provençaals dorp met nauwe straatje en veel souvenir winkeltjes. We lopen eerst naar het VVV voor wat informatie en een "stadsplattegrond", en daarna is het tijd voor koffie. Nostradamus is hier geboren en zijn geboortehuis staat er nog. Een hoogbegaafd man en bekend om zijn cryptische voorspellingen, voor ons is het nog steeds duister wat dat dan inhoudt maar goed...we lopen even langs. Daarna doen we de Van Gogh route want die verbleef hier tussen 1889 en 1890. Hij heeft  een jaar in een kliniek gezeten en in die tijd 150 doeken geschilderd, waaronder Korenveld met cipressen en Het Ravijn. Er staan op de route een tiental replica's met een verhaal en aan het eind kom je uit bij het St Paul de Mausoleziekenhuis waar hij verbleef. Hier kun je tegen betaling zijn bed zien. Terug op de camping zoeken we een camping uit waar we morgen naar toe gaan en doen het de rest van de dag rustig aan..met 31 graden moet je je niet al te veel inspannen;)

4 juni 2019 Rosans

We zijn verkast en staan op een camping in Rosans, een gehucht in het grensgebied van de Drome en de Haute Provence. Een mooi gebied waar we wel even zullen blijven. Op de rit er naar toe komen we opnieuw langs Caromb en rijden het bruggetje over bij het Restaurant waar we gegeten hebben met de familie C. grappig. Ook de Mont Ventoux blijf je lang zien maar op een gegeven moment raakt hij dan toch uit zicht. De D 94 is echt een prachtige weg, slingerend, hoge rotswanden en aan een rivier die niet zo heel erg wild stromend is want ook hier zijn de gevolgen van droogte zichtbaar. Aangekomen op de camping installeren we ons en nemen een verkoelende duik in het zwembad want dat was wel even nodig.

5 juni 2019 Rosans

Vanmorgen zijn we naar het dorp gereden voor wat informatie over de omgeving en daarna gelijk door boodschappen gedaan. Je moet hier óf alles voor 12.00 uur hebben gedaan óf na 16.00 uur want alles gaat dicht. Na het broodje tussen de middag gaat Koos weer een stukje fietsen, kort zo'n 14 km maar bergje op en af van Rosans naar Verclause. Als hij terug is moet hij even bijkomen met een koude cola want het is warm, hij was sneller terug dan ik had gedacht. Knappe prestatie weer. Morgen gaan we naar Nyons, een dorp wat bekend staat om de olijven en olijfolie. Ook de zeepindustrie viert hoogtij in de Provence.

1. Claudette:
    5 juni 2019
    Lekker genieten. Groetjes vanuit Denemarken.
  2. BertvdB:
    5 juni 2019
    Mocht je er nog niet zijn geweest ga dan door naar Vaison la Romaine. Ook leuk.