Calgary - Banff

19 september 2011 - Banff, Canada

Calgary – Banff  (130km)

Het regende toen we wakker werden, bah. Maar... vandaag gaat het dan echt beginnen :) na het ontbijt en koffie zijn we op pad gegaan. Carla reed voor ons uit want die weet uiteraard de weg en zou ons Calgary uit loodsen. We hadden afgesproken dat ze met de achterruitwisser zou “zwaaien” zodat wij wisten dat zij weer richting huis ging en wij rechtdoor richting Banff. We gingen lange tijd goed maar uiteindelijk toch de afslag Bragg Creek gemist, stom! We waren gewoon gefocused op de omgeving dat we de afslag helemaal niet gezien hadden. Nog wat onwennig en niet opgelet, we weten nu wel dat we zodra je een wegwijsbord ziet je gelijk moet reageren. Een leuke bijkomstigheid was wel dat er Elks (bij ons is dit een Edelhert) aan de kant van de weg liepen. Nadat we waren gekeerd kwamen we op de goede weg en verliep het verder op rolletjes.

achter Carla aan

Onze eerste stop was Bankhead, nu een Ghost Town maar was vroeger een mijnwerkersstadje dat groter dan Banff was. Er zijn alleen nog ruïnes en aan de hand van informatieborden wordt er uitgelegd hoe het vroeger was om als mijnwerker en zijn gezin te leven. Het is een korte wandeling dus dat moest goed gaan totdat we een pootafdruk van een beer zagen! We liepen opeens niet meer zo heel lekker en zijn kort daarop weer naar het beginpunt gelopen en de veilige camper opgezocht aangezien we de enige waren.

Bank Head

Daarna zijn we doorgereden naar Lake Minnewanka, "Water van de Geesten" volgens de Nakoda Indianen, en is het grootste Gletsjermeer van Banff National Park. Verschillende keren zijn er dammen gebouwd om het dorp van hydro-elektrische stroom te voorzien. De laatste dam werd in 1941 gebouwd en deed het water 30 meter stijgen. Minnewanka Landing zoals het stadje heette overstroomt en is nu een dorp op de bodem van het meer. Het is een geliefde plek bij duikers en wij hebben er heerlijk in het zonnetje gezeten van het uitzicht genoten en de geweldige natuur op ons in laten werken.

Lake Minnewanka

Om half 4 kwamen we aan op de Tunnel Mountaun Campground Village 2 in Banff. De camper neergezet op plekje B52 wat gewoon een parkeerplaats is aan de rand van de weg en een rondje over de camping gelopen. Het uitzicht is prachtig met al die hoge bergen om je heen, er ligt eigenlijk al of nog steeds aardig wat sneeuw op de toppen. Het kan verse sneeuw zijn maar ook nog van vorig jaar. Een andere camper was achter ons komen staan en bleek een Nederlands echtpaar te zijn.  We hebben even gebuurd en bij hun in de camper gekeken, zij hadden een CamperVan gehuurd namelijk en we waren gewoon nieuwsgierig. Zij moesten alles steeds verkassen om te kunnen slapen, ook geen extra zitplaatsen dan alleen de cabinestoelen. Dan zijn we toch wel erg blij met onze 24 ft ondanks dat het in het begin even schrikken was over de grootte van de camper. Het is al erg koud, volgens mij vriest het op dit moment, vanavond er maar vroeg in en er een dekentje bij! thnx Carla ;) Morgen gaan we naar Johnston Canyon voor een wandeling naar 2 watervallen en Banff.

1. John en Carla:
    20 september 2011
    Hallo reizigers, goed te lezen dat dag 1 goed gegaan is. Bankhead bestaat dus echt, een verrassing en weer een trip idee. Doe rustig aan, geniet en het mooie weer komt er weer aan, maar weet dat de sneeuw in Alberta nooit ver weg is. Wij kijken uit naar het volgende bericht.
  2. Judith:
    20 september 2011
    Wat ontzettend leuk om een klein beetje met jullie mee te gaan op vakantie. Ik lees dingen die ik echt niet wist. Ik blijf jullie volgen, heel veel plezier en doe voorzichtig.
  3. Carla:
    21 september 2011
    Jullie hebben toch wel warme kleren mee? Kacheltje aan en genieten van de fantastische omgeving! Veel plezier!
  4. Lennert:
    21 september 2011
    @Carla. De vakantie is met militaire precisie ingepland, die zijn niets vergeten mee te nemen... alhoewel, jullie hebben toch wel de toilet tassen mee heh? haha

Goed om te lezen dat alles goed gaat. Groetjes!