Banff – Johnston Canyon

20 september 2011 - Banff, Canada

Banff - Johnston Canyon  ( 52 km )

Om half 8 worden we wakker, brr koud, het heeft gevroren! De rijp ligt op het gras en het bruggetje naar de sanitairruimte ziet wit. We blijven nog heel even liggen terwijl we de kachel aansteken. Dank je Carla voor de extra dekens want we hebben het vannacht niet koud gehad ;)  Op ons gemak ontbeten en gedoucht, die overigens heerlijk warm is;) De camping is groot, ruim en schoon dus een prima plek. Af en toe komt er een trein voorbij die dan hevig aan de hoorn trekt, ik vind het wel wat hebben en heb er geen last van. Vandaag gaan we Banff bekijken en de wandeling maken naar de Lower en de Upper Falls van Johnston Canyon. Tegen 10.00 uur gaan we op weg, het is niet ver van de camping dus over ruim een half uur zullen we er zijn. Na een paar kilometer de Bow Valley Parkway opgegaan,dit is een hele mooie weg met kans op wild life. En dat was ook zo want onderweg stonden er een paar auto’s aan de kant van de weg, opletten geblazen want dan valt er iets te zien en ja… 3 herten (white tailed deers) wel wat ver maar goed het blijft wild life :) We hebben even staan kijken tot ze verder het bos in liepen.

white tailed deers

Na een kort stukje parkeren we de camper op de parkeerplaats van Johnston Canyon. We hoeven niet te betalen voor het parkeren en ook niet om de wandeling te maken naar de watervallen. We zijn naar de 1ste waterval gelopen, de Lower Falls. Deze is niet zo heel hoog maar om te beginnen een leuke binnenkomer. Het is er wel wat druk met vooral Aziatische toeristen. Daarna zijn we doorgewandeld naar de Upper Falls, deze was een stuk hoger dan de 1ste en komen bijna geen andere toeristen meer tegen. Nadat we helemaal boven waren werden we gefeliciteerd met het behalen van de wandeling naar de watervallen, ik weet niet wat ze hier gewend zijn maar zo’n prestatie was het nu ook weer niet. We hebben een tijdje op een bankje gezeten, wat gedronken en een soort sultana gegeten toen er een grondeekhoorn verscheen, heel even bleef hij of zij zitten zodat ik een foto kon maken, grappig beest hoor. Op onze terug weg werden we van bovenaf bestookt met dennenappels en wat bleek… er was een rode eekhoorn aan het hamsteren, het was zo’n grappig gezicht :) Ze halen de dennenappels van de takken en laten die naar beneden vallen om ze later op te pakken.

Johnston Canyon

Op de terugweg naar Banff hebben we even een broodje gegeten bij een uitkijkpunt over de Bow River en het was er zo lekker dat we er de tijd hebben genomen, de temperatuur zakt ’s nachts dan wel onder nul maar overdag gaat hij naar een aangename temperatuur. Ik weet niet hoeveel het dan is maar het is heerlijk t ’shirten weer.

Bow River

In Banff hebben we een klein beetje rond gekeken maar vinden het toch ook wel heel erg fijn om van het zonnetje te genieten want die uurtjes zijn schaars en voor je het weet is het alweer donker en afgekoeld. Terug op de camping genieten we nog na onder het genot van een nootje en drankje. We moeten alle indrukken nog even op ons in laten werken. Morgen gaan we richting Golden via Kootenay Provincial Park.

Banff