Ballarat

8 november 2016 - Ballarat, Australië

Castlemaine - Ballarat  85 km

We zitten midden in het gebied van de goudkoorts. Vandaar dat we een bezoekje gaan brengen aan een openluchtmuseum. Het is een uurtje rijden naar Souvereighn Hill bij Ballarat. In 1851 werd in Zuid Australië goud gevonden en al snel  kwamen de goudzoekers uit alle windstreken hierheen. Via Melbourne kwamen ze met de boot aan en stichtte 'dorpjes' om goud te zoeken. Europeanen en Chinezen vooral. Maar zoals dat vaak gaat vond de een van de ander dat ie teveel inpikte en daar komt ruzie van. Om de gemoederen te sussen ging de overheid belasting heffen van de chinezen die per boot in Melbourne aankwamen maar die zelfde chinezen ontweken die belasting door ergens anders de landgrens over te gaan en liepen dan naar het gebied waar goud te vinden was. De steden liepen leeg, iedereen was op zoek naar goud. Tot in de twintiger jaren van de vorige eeuw werd goud gevonden daarna hield het op. Het is een leuk museum, een heel dorp eigenlijk. Zelf kun je ook naar goud zoeken, een ritje in de postkoets maken en in de winkeltjes is van alles te koop. Genoeg mensen liepen in klederdracht rond en waren 100 jaar terug in de tijd. Ondernemingen als grafdelvers, zadelmakers en zelfs nog even gebowld in de bowling. Op school werd les gegeven. Het was een leuke dag. We staan nu op camping Welcom Stranger Holiday Park in Ballarat.
Morgen weer richting de kust.

Welcom Stranger Holiday Park: 1 nacht

1. Lidwien:
    8 november 2016
    Hoi Travellers,

Leuk zo'n nagemaakt oud plaatsje. Heb je nog goud gevonden Christiene?
    Hopelijk hebben jullie geen last van de bosbranden.
    Overigens wil ik ook mijn kilometers weer aanpassen.
    Ik hou het nu op 4.444 km.

Groetjes en geniet ze verder.
    Liefs,
    Lidwien
  2. BertvdB:
    8 november 2016
    Dag vakantiegangers. Het gaat wel goed met jullie zo te lezen. Het had even tijd nodig maar ik heb enkele hulplijnen en rekenprogramma's ingezet om tot een juiste afstand in kilometers te komen van jullie trip en dat is 8975 km.
  3. Non:
    9 november 2016
    g'day,
    na enig herstel "rekenwerk" ben ik tot de conclusie gekomen dat ik misschien toch wat aan de lage kant zat wat betreft de gereden kilometers, mijn volgende bod is dan ook: 5665 km.
    Ben stinkend jaloers, topreis en goede verhalen.
    ps: kunnen jullie wat van de original aussie vegemite inslaan:)
  4. John en Carla:
    10 november 2016
    Heb alles doorgerekend en daardoor zo'n late reactie maar ik denk 5217,4 km.
  5. Ellen:
    10 november 2016
    Volgens mij komt het aantal gereden kilometers op 5150. Krijgt de winnaar een heel klein klompje goud wat jullie hebben gevonden bij Sovereign Hill?
  6. Petra de Groot:
    12 november 2016
    Doet me denken aan de Ghost Town's in Amerika! Leuk hoor. Is dit nagemaakt? Of net als in Amerika verlaten dorpen. Gewoon vertrokken en dat men zich elders ging settelen?
    Ik denk dat jij tegen de 7000 km komt in 6 weken. Dat haalden wij al in 3,5 week in USA :)