Bakkeveen, VAM berg

16 augustus 2021 - Ruinerwold, Nederland

Bakkenveen

13-08-2021

Op tijd rijden we weg naar Bakkeveen, zetten de auto op een parkeerplaats en pakken de fietsen van de auto. We beginnen eerst met koffie om daarna een fietstochtje te maken door het Friese land van zo’n 45 kilometer. Langs de Bakkeveense duinen, bossen, landbouwakkers, heidevelden en zo door naar het Fochterloërveen. Veel water aan beide kanten en kans op de kraanvogel. Bij de vogelkijkwand stoppen we en hopen op iets moois maar helaas niets te zien. We fietsen verder en komen door een gebied met informatie bordjes, hier moet iets te zien zijn en stappen af. Het zijn de overblijfselen van een voormalig kamp, kamp Ybenheer. Het is een werkkamp geweest voor in eerste instantie werkloze mannen uit de randstad die hier te werk gesteld werden, zij moesten het land ontginnen en aardappels rooien. Vanaf 1942 werd het kamp door de Duitse bezetter gebruikt als werkkamp voor Joodse arbeiders. In de nacht van 3-4 oktober 1942 werden zij met een hoop kabaal van hun bed gelicht en bepakt met hun koffers waar alles in zat wat ze nog bezaten, moesten ze te voet naar Assen. De koffers werden onderweg langs de kant van de weg achtergelaten op bevel van de soldaten. In Assen aangekomen werden ze naar Kamp Westerbork gebracht om op transport te gaan naar Auschwitz. Na de oorlog was het een interneringskamp voor NSB-ers en in de jaren 50 werd het kamp bewoond door zo'n 4000 Molukse KNIL-militairen en hun gezinnen. In 1966 is het kamp gesloten en afgebroken. Bij kamp Ybenheer is een monument geplaatst waar naast de Joodse bewoners ook de Molukse bewoners genoemd worden wat zeer uitzonderlijk is. Een aantal jaren terug is er begonnen met het schoonmaken van het gebied want er was veel overwoekert. Zo zie je de drempel naar de kantine, de ontluchtingspijpen van de gaarkeuken en iets wat waarschijnlijk het schooltje was. Het was wel even iets om voor af te stappen. In Waskemeer stoppen we voor de lunch, we lusten wel wat. Het is een vriendelijke uitbaterij en naast het echtpaar lopen er vrijwilligers in de bediening. Dat is ook de reden waarom er geen alcoholische drankjes te verkrijgen zijn, ze willen geen gedoe met vergunningen en eventuele lastige klanten. De speciale tosti’s smaakten prima en gaf een goed ondergrondje voor de rest van de tocht. Bij de auto gaan de fietsen weer op het fietsenrek en zijn we doorgereden naar Norg. Nieuwsgierig als we zijn wilden we kijken of Vincent en Marit met de kinderen al gearriveerd waren op hun vakantie adres. Ze waren er net. Nu we er toch waren…. de auto moest nog uitgepakt worden. Zo kon Koos helpen uitladen, Marit inruimen en ik op de kinderen letten :) Aankomende week gaan we er een dagje heen. Nu komen Bert en Claudette voor 2 nachtjes op de camping want de mannen willen fietsen op de voor Koos al een bekende plek; de VAM berg.

DSC08631

VAM berg

15-08-2021

Bert heeft nog niet eerder over de VAM berg gefietst en wilde dat wel eens ervaren. Zo gingen de mannen fietsen terwijl wij bewapend met fototoestel een wandeling van 5 km gingen maken. Niet echt doorwandelen maar al fotograferend de route gelopen, er werd regelmatig stil gestaan 😉 De vlinders lukken dan nog wel maar libelles is toch van een ander kaliber, die blijven niet stil hangen in de lucht maar vliegen omhoog of omlaag en dan ben je hem zo maar weer kwijt. Best lastig dus. We ontdekten een sprinkhaan en die had ons in de gaten want iedere keer wist hij zich weer te verstoppen achter de bloemetjes. Slecht fotomodel eigenlijk 😊 De mannen deden nog 1 rondje en wij wandelden terug naar de auto. Nog een koffie in de Kiosk en straks uit eten. Het was een gezellig weekend zo met z’n vieren. Maandag ochtend wordt er gedag gezegd en zien elkaar weer in oktober.

DSC08686

1. Bert:
    16 augustus 2021
    Was idd gezellie en mooi fietsen op de bult Col Du Vam. Mooie vakantie verder in het fraaie Drenthe.
  2. Christiene:
    16 augustus 2021