Ayers Rock

18 november 2016 - Ayers Rock Camp, Australië

Deze verslagen heb ik achteraf geschreven want tijdens de tour geen internet of telefoon bereik. Eigenlijk hebben we het niet gemist, ik had een kladblokje mee en heb lekker ouderwets een dagboekje bijgehouden. Dus we beginnen bij het begin.

18-11-2016

Om 5.45 uur zaten we aan het ontbijt want om 6.10 uur worden we opgehaald voor de Outback tour. Er komt een soort van vrachtwagen aan met een aanhanger en dat is de komende dagen ons vervoersmiddel. Nadat Joe, onze gids voor deze vier dagen heeft uitgelegd wat we allemaal gaan doen deze tour gaan we op weg. Er zitten al medereizigers in. 4 Engelsen ,1 Franstalige Zwitserse, 1 Fillipijn en 2 oudere zwitserse mannen, ik denk dat die de oudste zijn. Het jongste stel is ook Zwitsers en in de 20. Later op de dag schuiven er nog 4 Duitsers aan want die zijn in Ayers Rock geland. Het is een flink eind rijden naar Uluru en na een paar uur rijden maken we een stop bij Stuart Wells Roadhouse, hier kunnen we voorlopig voor het laatst inkopen doen. Dus er wordt veel water en ook wat drank voor de avonden ingeslagen. Ook is er voor de liefhebber een kort ritje tussen de bulten van een kameel. Het is maar net wat je wilt, ik niet in ieder geval, 1  iemand van de groep wil het wel doen. Het was een nat jaar waardoor de outback er mooi groen uitziet. Veel kleur ook van de bloemen, meest droogbloemen maar roze, paars, geel en wit zie je voorbij komen en rode zandduinen, prachtige contrasten. In de middle of nowhere stopt de truck, we moeten hout sprokkelen, tenminste de mannen ;) Het is een mooi gezicht om de mannen bezig te zien, zelf hebben ze er ook lol in. Het hout wordt op de truck geladen en we gaan verder. Na de lunch die we met elkaar maken komen we aan bij Uluru, een rode bult zomaar in het landschap. Heel bijzonder en mooi om te zien. Joe verteld het verhaal van de Aboriginals en over hun wetten, gewoontes en waarom het voor de Aboriginals Heilige Grond is. Ook bezoeken we het Cultural Centre. Ondertussen betrekt de lucht en krijgen we een onweersbuitje. De Uluru glimt ervan. We hebben geen jas aan en voor je het weet zijn we alweer opgedroogd. We maken een mooie wandeling aan 1 kant van de rots wat een klein uur in beslag neemt. Je mag de rots al een paar jaar niet meer beklimmen uit respect naar de Aboriginal People. Je raakt niet uitgekeken zo mooi is alles. We komen aan op het Ayers Rock Camp, geen resort maar een zeer eenvoudige campground zonder stroom, het is een minuut of 5 lopen naar de wc. Nu maar hopen dat ik er niet uit hoef vannacht. Het vuur wordt opgestookt en het is de bedoeling om met elkaar eten te maken. Beetje onwennig maar op een gegeven moment loopt het vanzelf, heel leuk om mee te maken. Joe gooit de slaapzakken op tafel en iedereen moet er 1 pakken met een laken en een sloop. Iedere dag moet je je slaapzak, laken en sloop meenemen, vergeet je 's morgens je bed af te halen heb je pech. We slapen in een klein tentje met alleen een bed en geen elektriciteit dus zaklamp op je hoofd en tasten in het duister maar het heeft wel wat. We rijden opnieuw richting de Uluru voor de zonsondergang want die schijn je gezien te moeten hebben. We zijn niet de enigen die het fenomeen met een glas bubbels en een hapje vieren. Het is vrij druk zal ik maar zeggen. Maar de zonsondergang is prachtig. Na dit alles is het nagenieten op de campground met een wijntje of een biertje, er wordt contact gemaakt en de eerste grappen zijn een feit. Ook wordt het vuur nog even opgestookt. Maar omdat iedereen vroeg op moest vandaag wordt het niet laat en zoekt iedereen zijn tent op. Het is stikke donker met miljoenen sterren aan de hemel maar al gauw gaan de luiken dicht. Morgen vroeg uit de veren dwz 5.00 uur voor de zonsopgang, ben benieuwd. Maar het is genieten met een hele grote G!

1. BertvdB:
    22 november 2016
    Gaat zeker over toeristen: Bussen vol en allemaal met een glas bubbels!
  2. Agnieta:
    23 november 2016
    Wauw wat een ervaring ,mooi he zon Sterre lucht zonder licht n de buurt als of je ze kan pakken of plukken
  3. Petra S:
    24 november 2016
    Oooooooh , zeker mooi zeg, die foto's. Ben je lekker met je filtertjes in de weer geweest.