Auschwitz - Birkenau

22 januari 2016 - Krakau, Polen

Vanmorgen om 7.00 uur zaten we al aan het ontbijt omdat we om 8.00 uur opgehaald zouden worden voor een excursie naar Auschwitz - Birkenau. We werden opgehaald en waren met een klein gezelschap. Een klein uurtje later kwamen we aan in het concentratiekamp Auschwitz. We moesten door detectiepoortjes en werden vriendelijk verzocht om alles te laten zien want fouilleren wilden ze niet dit uit respect voor wat hier allemaal gebeurd was maar veiligheid voor alles. We lopen het kamp op en hadden een goede gids die goed kon vertellen. Wij kennen de geschiedenis door de boeken, films en documentaires die wij gezien hebben dus heb je er een voorstelling van maar dit is niet voor te stellen, je neemt het op maar het is onwerkelijk. Auschwitz is ingericht als museum en zó indrukwekkend dat we niet wisten wat we konden verwachten van Birkenau. Birkenau was een vernietigingskamp en hier wordt je echt stil. Zo groot, zo veel.....ongelofelijk. We zijn erg onder de indruk geraakt en zelf merk ik dat ik het nog dagen met me mee heb genomen. De vitrines met de hoeveelheid afgeschoren haar en afgeknipte vlechten, de koffers, de foto's, de schoenen, de gaskamers, de barakken, de .......alles. Het stond lang op mijn lijstje en zijn er geweest. Het zal altijd in mijn geheugen gegrift blijven staan, 4 en 5 mei zal voor altijd anders zijn.

1. Agnieta:
    1 februari 2016
    Je kunt nog zoveel weten en proberen het in te voelen ,maar als je dicht bij het gevoel BEN dan komt het echt aan
  2. Bert:
    1 februari 2016
    Ja, we weten wat jullie daar hebben gezien en dat is geen sinecure! Enkele jaren terug waren we daar ook en op andere plaatsen in Polen met monumenten. Het is jammer dat er door de mensheid weinig van wordt geleerd. Ook nu zie je waar mensen? zijn dat er rotzooi is. We gaan ervan uit dat het ooit beter wordt, Christiene.